nkysdb: なかよし論文データベース
岡本 義雄 様の 共著関連データベース
+(A list of literatures under single or joint authorship with "岡本 義雄")
共著回数と共著者名 (a list of the joint author(s))
42: 岡本 義雄
3: 数越 達也
2: 佐藤 明子, 佐藤 雄亮, 加藤 護, 小山 真人, 山岡 耕春, 山崎 晴雄, 早川 由紀夫, 根本 泰雄
1: 三橋 礼, 久田 健一郎, 印南 航, 古田 佐代子, 室井 勲, 川村 教一, 廣田 伸之, 松本 一郎, 澤口 隆, 熊野 善介, 藤岡 達也
発行年とタイトル (Title and year of the issue(s))
1995: 教材用地震観測システム
A Seismograph System for Educational Use
1995: 自作地震計による兵庫県南部地震の観測記録
1997: ”碁石モデル”と”砂山モデル”の教材化
Arranged Goishi Model and Sandpile Model as a Teaching Material
1997: フィルムケース地震計の改良と検定
Improvement and Calibration of Filmcase Seismometer
1997: 地震のシミュレーションと予知 ”碁石モデル”の教材化
1997: 学校教材用「フィルムケース」地震計
Film Case Seismometer for Educational Use
1998: 侵食シミュレーションと”活断層”地形
A simplified simulation of erosion and some derived active fault landscapes
1998: 地学教材としての火砕流シミュレーション
Simplified Simulation of Pyroclastic Flows as a Teaching Material of Earth Science
1998: 簡易立体眼鏡( ChromaDepth 3D )でみる震源マップ
3D visualization of seismicity maps with ChromaDepth 3D Glasses
1999: 21世紀の地学教育を考える大阪フォーラムへ向けて
1999: 2つの「大森公式」を巡って(その1) 1995年兵庫県南部地震余震について「距離公式」を検証する
1999: 2つの「大森公式」を巡って(その2) 1995年兵庫県南部地震余震について「余震公式」を検証する
1999: パーソナルコンピュータによる津波の数値シミュレーショ 奥尻島周辺海域
Numerical Simuration of Tsunami Propagation Using Personal Computer Around the Okushiri Island Region
1999: 小麦粉を用いた”断層形成”模擬実験(ポスターセッション)
An analog experiment of fault dislocation using the flour layer
2000: 地学教材用数値シミュレーションCDROM 津波,地震波,火砕流,地形変化 (Ad 009)
A CDROM containing simulation images for teaching geoscience tunami, seismic wave, pyroclastic flow, landscape evolution (Ad 009)
2000: 地学教材用数値シミュレーションCDROM 津波,地震波,火砕流,地形変化 (Ad P001)(ポスターセッション)
A CDROM containing simulation images for teaching geoscience tunami, seismic wave, pyroclastic flow, landscape evolution (Ad P001)
2000: 地震火山こどもサマースクール「丹那断層のひみつ」を終えて(Ad 012)
Secrets of Tanna Fault: childrens's seismology and volcanology summer cource (Ad 012)
2000: 地震火山こどもサマースクール「丹那断層のひみつ」を終えて(Ad P004)(ポスターセッション)
Secrets of Tanna Fault: childrens's seismology and volcanology summer cource (Ad P004)
2000: 第2回地震火山こどもサマースクール有珠山ウォッチング
2001: 生徒は”偶然”をどうとらえているか?(A4 P002)(ポスターセッション)
What do students understand by randomness? (A4 P002)
2002: 地学とりわけ地震教育,次の10年に向けて(C54)
Seismological Education within Geoscience during the Next Decade (C54)
2002: 自然のモデル化をテーマにした高校生による自由研究(J070 P002)(ポスターセッション)
A model study of natural phenomena by K 12 students (J070 P002)
2004: モデルを意識した地学教材,とくに地震分野(A067 008)
Model based studies for geoscience education, related with seismology (A067 008)
2005: Povrayを用いた地震教材(J035 P003)
New Teaching Materials for Earthquake Study using Povray (J035 P003)
2006: SPPにおける高等学校と大学との連携による地震教育の試み−−屈折法地震探査実践授業−−(D037)
A collaborative project based on SPP between upper secondary school teachers and university teachers in teaching about refraction survey(D037)
2006: 教室でできる地学実験「トランスフォーム断層ペーパーモデル」
2006: 論争地学試論(J159 P015)
Controversy earth science a trial version (J159 P015)
2007: 世界の地学教育の現状
2007: 続・教室でできる地学実験「大陸移動ペーパーモデル」
2007: 自然のモデル化をテーマにした高校生による自由研究(その2)(A004 P017)
Modeling study for K 12 Geoscience education (Part2)(A004 P017)
2008: GMTを用いた簡易立体眼鏡(ChromaDepth 3D)用震源地図の作成(A003 P007)
3D seismicity maps for ChromaDepth 3D Glasses employing the Generic Mapping Tools(A003 P007)
2008: 教室でできる地学実験 簡単に作れる「簡易磁力計」
2010: ぷるぷる立体震源地図の作成(GSU011 06)
Wiggle stereo method for 3D seismicity maps(GSU011 06)
2013: 距離に関する大森係数について
On Omori's Formula on Focal Distances
2016: 理科教育で用いられる距離に関する大森係数について
On Omori Coefficients for Distances and their Use in Science Education
2017: 気象庁59型地震計波形記録を用いた波形教材
Classroom Exercises Using JMA 59 Seismograms
2020: 教室で行う薄片観察レシピ 2.0 その1 観察編(G03 P01)
Recipe 2.0 for rock thin section study in a classroom. Part 1. Observation (G03 P01)
2020: 教室で行う薄片観察レシピ2.0 その2 製作編(G03 P02)
Recipe 2.0 for rock thin section study in a classroom. Part 2. Making (G03 P02)
2021: 教室で行う薄片製作レシピVer3.0 3Dプリンタを用いて−(G03 09)
Thin Section Making Recipe in a classroom Ver3.0 using 3D printer (G03 09)
2022: GeoSciEd IX 日本(島根大会)開催の意義と展望-これまでの国際地学教育学会の展開を踏まえた日本地学教育学会への期待-
Significance of and Perspectives on GeoSciEd IX: Expectations of a Japan Society of Earth Science Education based on Previous GeoSciEd Conferences
2022: 遠距離の地震波形を使用した震源作図教材と大森係数の検証(G03 P03)
Epicenter determination mapping using teleseismic records and verification of Omori's distance coefficient (G03 P03)
2024: 中学校理科授業におけるスケルトン地震計の活用(G04 02)
Use of Skeleton Seismographs in Junior High School Science Classes (G04 02)